Skip to main content
Left wing of an altarpiece for San Salvatore Castle at Susegana: Saints Prosdocimus and Peter
Left wing of an altarpiece for San Salvatore Castle at Susegana: Saints Prosdocimus and Peter

Left wing of an altarpiece for San Salvatore Castle at Susegana: Saints Prosdocimus and Peter

Artist Giovanni Antonio da Pordenone b. 1483 (?), Pordenone; d. 1539 (?), Ferrara
Datecirca 1515–1517
MediumOil on poplar panel, mounted on plywood panel
Dimensions34 1/2 x 24 1/8 in. (87.6 x 61.3 cm)
Frame: 44 1/2 x 34 1/4 x 4 1/2 in. (113 x 87 x 11.4 cm)
ClassificationsPaintings
Credit LineGift of the Samuel H. Kress Foundation
Object numberGL.60.17.43
On View
Not on view
ProvenanceChurch of San Salvatore, Collalto (presumably from circa 1515; first mentioned there in 1828); Castello Collalto (seen here in 1914); seized by Germans, 1917; with Agnew's, London; Count Alessandro Contini Bonacossi, Florence; Samuel H. Kress Foundation, New York, 1950; gift of the Samuel H. Kress Foundation to the NCMA, 1961.
Published ReferencesC. Ridolfi, Le Maraviglie dell'arte (Venice: G.B. Sgaua, 1648), 101f in part 1.

G. Renaldis, Della pittura friulana. Saggio storica (Udine: 1798), 37.

Fabio di Maniago, Storia delle belle arti friulane (1819), 53, 144f; (Udine: Fratelli Mattuizzi, 1823), 76, 204.

L. Crico, Lettere Sulle belle arti trivigiane (Treviso,1833, letter dated 1828; Bologna, 1979, copia anast. dal titolo Guida artistica del Trevigiano), 121-123.

M. Moro-Zanotto, Treviso e la sua provincia figurato in 24 vedute litografiche designate da M.M. con illustrazioni di Francesco Zanotto (Venezia: 1851; Bologna, 1873, copia anast.), tav. II.

J. A. Crowe, and G.B. Cavalcaselle, A History of Painting in North Italy, Vol. 2 (1871), 246; Vol. 3 (London: John Murray, 1912), 139f.

G. B. Cavalcaselle, La pittura friulana del Rinascimento, G. Bergamini, ed. (Vicenza: 1973), 64.

Guiseppe Fiocco, "Pordenone ignoto," Bolletino d'Arte, 1 (1921), 196, 200, illus. figs. 7 and 8 for both panels.

Frank E. Washburn Freund, "Vom Amerikanischen Kunsthandel," Der Cicerone 8, no. 19 (April, 1927), 244, illus. fig. 3.

A. Venturi, Storia dell'arta italiana, Vol. 9 (Milan: Ulrico Hoepli, 1928), 653, pt. 3.

A. Moschetti, I danni ai monumenti e alle opere d'arte delle Venezie nella guerra mondiale MCMXV-MCMXVIII, Vols. 1-5 (1928 - 1931), 50, 52.

O. Battistella, I conti di Collalto e San Salvatore e la Marca Trevigiana (Treviso: 1929), 95, 103.

Bernhard Berenson, Italian Pictures of the Renaissance. Venetian School, Vol. 1 (London: The Phaidon Press, 1957), 144-5.

The Samuel H. Kress Collection (Raleigh: North Carolina Museum of Art, 1960), 88, illus. (b-w) 89.

I. Furlan, Giovanni Antonio Pordenone (Bergamo: 1966), 45.

Fern Rusk Shapley, Paintings from the Samuel H. Kress Collection: Italian Schools XV - XVI Century, Vol. 2 (London: The Phaidon Press, 1968), 171, illus. fig. 400.

L. Dell 'Agnese Tenente, "Sull'attivita giovanile del Pordenone: la formazione e le esperienze romane," Arte Veneta 26 (1972), 41.

M. Lucco, "Pordenone a Venezia," Paragone no. 309 (November 1975), 21.

Ch. E. Cohen, The Drawings of Giovanni Antonio da Pordenone (Firenze: 1980), 42.

Bernhard Berenson, Pitture italiane del Rinascimento. Elenco dei principali artisti e delle loro opere con un indice dei luoghi. La scuola veneta (London-Firenze, 1980), 42.

S. Bergamini and S. Tavano, Storia dell'arte nel Friuli-Venezia Giulia (Reana del Rojale, 1984), 340.

C. Furlan and M. Bonelli, Il Pordenone a Travesio (Udine: 1984), 24.

G. Piva, Un dipinto di Giovanni Antonio Pordenone assente alla mostra di Passariano (Rorai Grande, 1984).

C. Furlan, Rivisitando il Pordenone: congetture, ipotesi, proposte in Il Pordenone. Catalogo della mostra (Passariano, villa Manin-Pordenone, Chiesa di San Francesca) (Milan, 1984), 58-60.

C. Furlan, Il Pordenone (Oirdebibe: 1987), 39, 73-74, 91.

Pier Angelo Passolunghi, Catalogo per Susegana (Susegana: Amministrazione Comunale, 1989), 53, 56, 62, 94, 99, 162, illus. (color) 164.

D[avid] S[teel], "Cima's Madonna and Child in a Landscape," North Carolina Museum of Art Preview (Winter 1993), illus. (b-w) 14.

Charles E. Cohen, The Art of Giovanni Antonio da Pordenone (Cambridge: Cambridge University Press, 1996), Vol. 2, cat. no. 25a, illus. (b-w) fig. 137 and detail (b-w) fig. 138.

Pier Angelo Passolunghi, Susegana: Memoria storico-artistica nel Bicentenario della nascita del Comune (Treviso: Comune di Susegana, 2006), cat. no. 30, discussed 272, illus. (color) 273.

Giorgio Fossaluzza, “Conegliano, Ceneda e Serravalle: ‘città intermedie’ e crocevia di esperienze pittoriche nel primo Cinquecento,” in Un Cinquecento inquieto: da Cima da Conegliano al rogo di Riccardo Perucolo (Venice: Marsilio, 2014), illus. (color) 86.

Angelica Daneo, ed. Glory of Venice: Masterworks of the Renaissance (exhibition catalogue) (Denver: Denver Art Museum, 2016), cat. no. 39, illus. (color).

Marco Tanzi, “Fogolino in Friuli: pittore, assassin, spia,” in Ordine e bizzaria: Il Rinascimento di Marcello Fogolino, (Trento: Provincia Autonoma di Trento, 2017), 145–146, illus. (color) 146, fig. 53.

Catherine R. Puglisi and William L. Barcham, Art and Faith in the Venetian World: Venerating Christ as the Man of Sorrows (Turnhout: Brepols Publishers, 2019), mentioned 148, 151, illus. (color) 150, fig. 109.

Giovanni Carlo Federico Villa, Laura Dal Pra, Marina Botteri, Silvia Blasio, Ordine e Bizzarria: il Rinascimento di Marcello Fogolino (Trento: Castello del Buonconsiglio, 2017), illus. (color)

Alessandro Ballarin, Giorgione e l'Umanesimo Veneziano (7 vols.) (Verona: Edizioni dell'Aurora, 2016), illus.

Giorgio Fossaluzza and Giandomenico Romanelli, eds., Un Cinquecento inquieto: da Cima da Conegliano al rogo di Riccardo Perucolo (exhibition catalogue) (Venice: Marsilio Editiori, 2014), illus. (color)
Exhibition HistoryDenver, CO, Denver Art Museum, “Glory of Venice: Masterworks of the Renaissance,” October 2, 2016–February 12, 2017; Raleigh, NC, North Carolina Museum of Art, March 4–June 18, 2017, cat. no. 39, illus. (color).

Raleigh, NC, North Carolina Museum of Art, "The People's Collection, Reimagined," October 7, 2022–July 8, 2024.

Raleigh, NC, North Carolina Museum of Art, "Venice and the Ottoman Empire," September 28, 2024-January 5, 2025.
Object Rights Statement

The North Carolina Museum of Art (NCMA) makes images of its collection available online to support research and scholarship and to inform and educate the public. Certain works of art, as well as the photographs of those works of art, may be protected by copyright, trademark, or related interests not owned by the NCMA. The responsibility for ascertaining whether any such rights exist and for obtaining all other necessary permissions remains with the applicant. To request images and/or permissions from the NCMA, please complete our online request form.

Portrait of a Milanese Woman Wearing a Floral Garland
Giovanni Antonio Boltraffio
circa 1495–1499
Leda and the Swan
Sodoma (Giovanni Antonio Bazzi)
circa 1512–1517
Two Nudes with Swan
Maurice Prendergast
circa 1910–1913